Paliativní péče
Děláme maximum pro to, aby naši klienti mohli vést dobrý život až do konce. Aby u nás měli možnost žít v souladu se svými hodnotami, zachovávat své zvyklosti a být sami sebou. Je nevyhnutelné, že síly ubývají a život se nachyluje k závěru. Přirozenou součástí naší práce s klienty v závěru života je paliativní přístup a paliativní péče. Po celou dobu, kdy je člověk naším klientem máme na zřeteli jeho jedinečnost, pracujeme s ním jako s individualitou a stejně tak k němu přistupujeme i v čase jeho umírání.
Co děláme, abychom klienta poznali, abychom mohli respektovat jeho jedinečnost, abychom měli dostatek informací o tom, co si přeje, co má rád…
Každý klient má svého klíčového pracovníka – pečovatelku, která je tou, na níž se klient může s důvěrou obrátit, když má starosti i radosti. Klíčový pracovník je člověkem, který je v kontaktu s rodinou klienta, pomáhá klientovi s jeho osobními záležitostmi, pokud si to klient přeje a koordinuje péči o klienta, pokud toho není schopen sám. Je důvěrníkem a rádcem.
Pracujeme s životním příběhem klienta – aby pro nás klient nebyl jen panem XY z pokoje 3, jsme rádi, když se dozvíme jeho životní příběh(od dětství, studia přes zaměstnání, rodinu, koníčky, až po to, co měl rád (a nerad) před příchodem do CSP Litomyšl). Klient před nástupem dostává formulář s otázkami, kde nám může jakoukoli formou přiblížit svůj život, napsat nám o sobě to, co je pro něj důležité, abychom o něm věděli. Pro nás je životní příběh zdrojem informací k tomu, jak o člověka pečovat, tak, aby mu u nás bylo dobře.
Vytváříme individuální plán péče klientovi na míru tak, abychom v co největší míře podpořili jeho soběstačnost a pomohli ve věcech, které sám není schopen zvládnout. Zaznamenáváme do něho jeho přání a zvyklosti. Individuální plán péče je dokument, který vede klíčový pracovník a jsou s ním seznámeni všichni pečující. Zachycuje různé oblasti péče (mobilita, stravování, spánek, zdraví, hygiena, aktivity, nákupy… atd.) a jeho prostřednictvím má pečující personál podrobné informace o klientovi a péči o něj.
S klientem, chce-li, hovoříme o průběhu budoucí péče, sestavujeme s ním Průvodce budoucí péčí, kde jsou zaznamenány hodnoty klienta, jeho představa o tom, jak by chtěl, aby závěr jeho života probíhal, pokud by nám to sám již nebyl schopen sdělit. Klient může Průvodce budoucí péčí vyplnit i sám či s rodinou.
Hovoříme s rodinou klienta jako s partnerem v péči. S rodinou klienta komunikujeme samozřejmě a přirozeně při náhodných setkáních u nás v zařízení, ale pořádáme i takzvané rodinné konference – schůzky rodiny s vedoucí péče, vrchní sestrou (případně sociální pracovnicí, klíčovým pracovníkem…), když řešíme zásadní situaci v péči. O schůzku může též rodina požádat sama.
Ke stažení :
Informace pro pozůstalé
Brožurka Paliativní péče na konci života pro lidi s …
Komunikační pomoc Když
Paliativní péče v CSP Litomyšl
Odkazy: